Erasmus+ Follow-Up: Homo’poly
Hoe draag je bij aan een beter begrip van diversiteit, en van homoseksualiteit in het bijzonder, in het voortgezet en hoger onderwijs in Europa? Vijftien partnerinstellingen uit acht Europese landen bundelden in 2016 hun krachten in het project Homo'poly. Het KA203-project werd in augustus 2019 afgerond, maar de projectpartners staan zeker niet stil!
Liefdesbrief voor 1200 leerlingen
De impact van het Homo’poly-project is in 2020 duidelijk zichtbaar, zowel in Nederland als in andere delen van Europa.
Zo kregen ruim 1200 leerlingen van middelbare scholen in Leeuwarden, Súdwest-Fryslân en Heerenveen op Valentijnsdag 2020 een ‘liefdesbrief’. De brief werd uitgedeeld door anti-discriminatiebureau Tûmba in het kader van de activiteiten rondom Roze Zaterdag, met als boodschap 'liefde is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend'.
Het idee is afkomstig van docenten Ralph de Jong en Ernesto Lemke van Piter Jelles !mpuls, een van de partners in het Homo'poly-project. De docenten bedachten deze werkvorm om leerlingen op een laagdrempelige manier thuis met hun ouders in gesprek te laten gaan over de liefde.
Good practice Erasmus+
Het Homo'poly-project werd in juni 2020 uitgelicht als good practice op het gebied van inclusie en diversiteit (voor de campagne #ErasmusPride)!
Sustained gender specific inequalities in education & upbringing have been exposed in many studies.
— Erasmus+ (@EUErasmusPlus) June 27, 2020
The Erasmus+ project 'Homo'poly' sought to promote understanding & acceptance of diversity.
Database ➡️ https://t.co/DIilsjTWV9
Website ➡️ https://t.co/v7c7xpQwn9#ErasmusPride pic.twitter.com/CYu5a4TWhB
Topic of the Month
Het artikel Teachers’ and pupils’ perspectives on homosexuality: A comparative analysis across European countries door Kristof De Witte, Kaat Iterbeke en Oliver Holz (allen verbonden aan de KU Leuven) werd daarnaast verkozen als ‘Topic of the Month’ in het prestigieuze academische tijdschrift ‘International Sociology’.
De projectpartners uit het voortgezet en hoger onderwijs verspreiden bovendien ‘lessons learned’ in heel Europa door middel van het artikel From Homo’poly to OpenUp! Lessons learned on LGB in education in schools across Europe, door Lotte Geunis (Universiteit van Maastricht) en Oliver Holz (KU Leuven).
Over Homo'poly
De partners binnen het Homo’poly-project gingen uit van een cross-sectorale aanpak, met maar liefst vijftien partnerinstellingen uit het voortgezet en hoger onderwijs in Nederland, België, Duitsland, Spanje, Hongarije, Turkije, Polen en het Verenigd Koninkrijk. In alle landen werd er nauw samengewerkt tussen een hogeronderwijsinstelling en een middelbare school (op partnerland Turkije na, vanwege het afwijkende onderwijssysteem).
Homo’poly ontwikkelde hierdoor zowel nieuwe modules voor het hoger onderwijs als didactisch materiaal voor het voortgezet onderwijs, om docenten en hun leerlingen te helpen om LHBTI bespreekbaar te maken in de leeromgeving.