Internationale focus op school, ook in coronatijd
Het internationale aanbod bij het Anna van Rijn is enorm gevarieerd: van een scrapbook-project met een school uit Noorwegen tot door de leerlingen zelf verzorgde stages in het buitenland.
Vijfentwintig jaar geleden was het Anna van Rijn College uit Nieuwegein één van de eerste Nederlandse scholen die een tweetalig programma ging aanbieden. Vandaag de dag kunnen leerlingen op alle niveaus kiezen voor tweetalig onderwijs, waarbij iedereen de kans krijgt om mee te doen aan uitwisselingen - van Spanje tot China!
Gevarieerd internationaal programma
Het Anna van Rijn College geeft modern onderwijs op mavo-, havo-, en vwo/gymnasium-niveau. Op alle niveaus kunnen leerlingen bovendien kiezen voor tweetalig onderwijs met een focus op internationalisering.
Het internationale aanbod is enorm gevarieerd: van een scrapbook-project met een school uit Noorwegen, waarbij de leerlingen hun creativiteit volledig kunnen volgen, tot door de leerlingen zelf tot in de puntjes verzorgde stages in het buitenland.
Elk leerjaar is er een ander programma. De leerlingen kunnen bijvoorbeeld hun grenzen verleggen in de workshops met het artistieke gezelschap The Young Americans, of geschiedenisliefhebbers kunnen hun hart ophalen bij de Diplomacy Game gespeeld met leeftijdgenoten uit andere landen. Voor degenen die op zoek zijn naar zelfontwikkeling en vragen over zichzelf en de wereld willen beantwoorden, is er Humanitopia.
Eerste project Erasmus+
Alle uitwisselingen, projecten en lessen van het Anna voldoen aan het referentiekader Common Framework for European Competence, waarbij de leerlingen worden voorbereid om effectief met leeftijdgenoten uit andere landen te communiceren en samenwerken. Het was dan ook een logische stap voor de organisatie om samenwerking met buitenlandse scholen te zoeken door middel van een internationaal project Erasmus+.
In 2019 heeft de school haar eerste School Exchange Partnership-project ‘Human rights, image and identity in the digital age’ toegekend gekregen, om in samenwerking met twee Engelse scholen uit Bottisham en Witchford fundamentele mensenrechten te bestuderen. De leerlingen zouden hierbij ook gezamenlijk aan de slag gaan met vragen over imago en identiteit (met behulp van kunstwerken om deze begrippen te contextualiseren), en met elkaar onderzoeken hoe meningen steeds meer polariseren in onze moderne digitale wereld.
Coronacrisis: virtuele alternatieven
De voorbereidingen waren in volle gang om in het voorjaar 2020 de leerlingen bij elkaar te laten komen, maar vanwege de coronacrisis moesten deze reizen helaas worden uitgesteld. Er wordt nu door de schoolpartners gekeken naar virtuele alternatieven, zodat leerlingen een aantal internationale activiteiten alsnog met hun Engelse partners kunnen uitvoeren. Uiteraard hopen alle leerlingen en partners elkaar in de nabije toekomst alsnog te kunnen ontmoeten!