Inclusie- en Diversiteitsstrategie Erasmus+ Jeugd 2021-2027
Om de nationale Inclusie- en Diversiteitsstrategie Erasmus+ Jeugd, Sport en het European Solidarity Corps voor 2021-2027 goed aan te laten sluiten bij de behoeften van de organisaties en de huidige situatie, is er in de afgelopen jaren zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek uitgevoerd.
De conclusie van die onderzoeken is dat organisaties behoefte hebben aan richtlijnen en informatie op de volgende vlakken:
- Kwaliteit. Wanneer is een organisatie goed bezig op het vlak van diversiteit & inclusie?
- Kwantiteit. Wanneer doen er te weinig of voldoende kansarme(re) jongeren mee? Wanneer is het goed/wanneer vindt het Nationaal Agentschap (NA) het goed?
- Mogelijkheden. Wat kunnen organisaties zoal doen om hun projecten inclusiever te maken, en het deelnemersbestand meer divers? Hoe kan het NA hen daarbij ondersteunen?
- Rapporteren. Waarom is het belangrijk om het aantal kansarme(re) jongeren te vermelden in het eindrapport (of wat kunnen organisaties in plaats daarvan doen om toch een goed beeld te geven)? Wie zien die gegevens, en wat gebeurt ermee?
Spelen deze vragen ook bij jou en wil je meer informatie? Neem dan contact op met onze Inclusion & Diversity Officer Irja de Heij.
In 2025 lichten we iedere maand antwoorden op inclusie- en diversiteitsvragen toe.
Het antwoord op deze vraag is anders voor elk project en elke organisatie. Maar je moet altijd actief en met een duidelijk doel aan de slag gaan. Dit is een proces dat je steeds weer herhaalt.
Met “actief” bedoelen we dat jij (of jouw team) jezelf en anderen vragen stelt. Je hebt een nieuwsgierige houding, zoekt naar oplossingen en mogelijkheden, en blijft hiernaar zoeken. Je werkt er bewust aan om jouw project of omgeving inclusief en divers te maken.
Met “intentioneel” bedoelen we dat je een duidelijk doel voor ogen hebt. Als je niet weet waar je naartoe werkt en waarom, is het moeilijk om door te gaan, verbeteringen te zien en te bepalen wat je op welk moment moet doen.
Zonder deze actieve en doelgerichte aanpak blijven mensen (en projecten of organisaties) vaak hangen in hun eigen gewoontes, ideeën en aannames.
Ook is het belangrijk dat dit een herhalend proces is. Je gebruikt steeds nieuwe inzichten om van te leren en om je aanpak te verbeteren.
Minder informatieInclusie en diversiteit zijn belangrijke onderwerpen, maar wat houden ze precies in?
Diversiteit betekent dat mensen van elkaar verschillen, bijvoorbeeld in leeftijd, achtergrond, gender of religie. Het is belangrijk om deze verschillen te erkennen en te zorgen dat iedereen zich gerepresenteerd voelt.
Inclusie betekent dat actief barrières worden weggenomen zodat iedereen mee kan doen, vooral mensen uit een achterstandssituatie.
Gelijkwaardigheid gaat over het bieden van eerlijke kansen, aangepast aan ieders situatie.
Minder informatieUit onderzoek van de afgelopen jaren blijkt dat mensen verschillend denken over wat ‘young people with fewer opportunities', een doelgroep van de Inclusie- en Diversiteitsstrategie, betekent. Het is belangrijk dat we hetzelfde begrijpen, zodat we goed kunnen overleggen, discussiëren en resultaten vergelijken.
De Europese Commissie omschrijft ‘jongeren met minder kansen’ als jongeren die te maken hebben met obstakels. Dit kunnen economische, sociale, culturele of gezondheidsproblemen zijn. Ook een migratieachtergrond, een beperking, leerproblemen of andere redenen, zoals discriminatie, kunnen een rol spelen. Door deze obstakels is het voor hen moeilijker om deel te nemen aan het programma Erasmus+.
Lees vooral eens pagina’s 7 en 8 door uit de programmagids, daarin worden de categorieën toegelicht.
Minder informatieIedereen hoort bij verschillende en meerdere sociale groepen. Dit betekent dat sommige jongeren meerdere vormen van discriminatie of uitsluiting meemaken. Bijvoorbeeld als iemand zowel zwart als vrouw is, of biseksueel en gehandicapt. Dit wordt intersectionaliteit genoemd: identiteiten kunnen overlappen en invloed hebben op hoe iemand behandeld wordt.
Onze ervaring van de wereld wordt beïnvloed door onze identiteiten. Sommige identiteiten vallen meer op dan andere, afhankelijk van de situatie. Uiterlijke kenmerken, zoals geslacht en huidskleur, zijn vaak zichtbaar, maar niet altijd even belangrijk in elke situatie. Soms zijn we ons erg bewust van onze identiteit, en soms helemaal niet.
Om bewust en actief met dit onderwerp om te gaan (zie het weetje van januari), is het belangrijk om in jullie projecten aandacht te besteden aan deze verschillende identiteiten. Denk er samen over na en maak het onderdeel van jullie werk!
Minder informatie