Eerste Staat van de Nederlandse Volwasseneneducatie gepubliceerd
Voor het eerst is er een rapport uitgebracht over de staat van de volwasseneneducatie in Nederland. Dit onderzoek is uitgevoerd door Maurice de Greef, leerstoelhouder van de UNESCO Leerstoel volwasseneneducatie. Het rapport beschrijft een analyse van het huidige beleid en aanbod van volwasseneneducatie gericht op het vergroten van de basisvaardigheden en het verbeteren van de arbeidsmarktpositie.
In het rapport wordt zichtbaar welke interventies wel goed werken, welke niet en waar de aanknopingspunten en kansen liggen. De Nederlandse UNESCO Commissie hoopt dat het rapport een krachtige impuls geeft aan de oproep om een leven lang leren en ontwikkelen voor iedereen mogelijk te maken.
2,5 miljoen laaggeletterde volwassenen
Volgens de Algemene Rekenkamer zijn er 2,5 miljoen inwoners die tot de groep laaggeletterde volwassenen behoren. De grootste potentiële groep leerders, zo staat in het rapport. Vooral bibliotheken, taalhuizen en welzijnswerk weten die volwassen leerders te bereiken. Toch stromen zij maar in beperkte mate door naar het beroepsonderwijs. Gemeenten en instellingen hebben te maken met zeer lage budgetten. Ook ontbreekt de landelijke sturing op kwaliteit, aldus het rapport. Hierdoor wordt er slechts een smalle groep deelnemers bereikt.
Verbeterde basisvaardigheden versterkt sociale inclusie
‘Onderzoek laat zien dat het verbeteren van de basisvaardigheden ook een positieve invloed heeft op de sociale inclusie,’ zo is in het rapport te lezen. Laaggeletterdheid hangt samen met een lager inkomen en dat kan weer negatieve gevolgen hebben op het welbevinden van de volwassenen, maar ook hun kinderen. In het rapport wordt een pleidooi gehouden voor een structurele meerjarige financiering, met landelijke sturing voor kwaliteit.
Subsidiemogelijkheden Erasmus+ voor volwasseneneducatie in de volle breedte
Erasmus+ heeft als Europees subsidieprogramma de ambitie om te werken aan een samenleving waarin iedereen mee kan doen. Dit kan met formele leertrajecten, maar ook door “informeel” te leren door het deelnemen aan activiteiten bij bijvoorbeeld bibliotheken of welzijns- of vrijwilligersorganisaties.
Zet subsidie van Erasmus+ in om een aanpak te ontwikkelen
Organisaties werkzaam in de volwasseneneducatie, het sociaal domein en werk en participatie kunnen bij Erasmus+ subsidie aanvragen voor samenwerkingsprojecten of uitwisselingen. Zo kun je een subsidieaanvraag doen om samen met partners uit het buitenland een project op te zetten, bijvoorbeeld rondom laaggeletterdheid. Ook kun je subsidie aanvragen voor mobiliteiten, dat zijn uitwisselingen waarbij bijvoorbeeld de volwassen deelnemers, vrijwilligers en/of medewerkers naar het buitenland gaan om daar inspiratie op te doen of te leren van organisaties die zich met dezelfde thema’s bezighouden.
Doe inspiratie op
Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden? Lees dan verder op onze inspiratiepagina over de verschillende projecten die vanuit de volwasseneneducatie zijn opgezet met subsidie van Erasmus+. Ben jij werkzaam in de volwasseneneducatie, het sociaal domein of werk en participatie, en wil je meer weten over de mogelijkheden? Ga dan naar de informatiepagina of doe mee aan een vragenuurtje.