Skip naar content

Inspirerend werkbezoek OCW in NEMO

Op 18 september ontmoetten Erasmus+ en het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW) elkaar bij studio NEMO tijdens een werkbezoek in het kader van volwasseneneducatie. De organisaties HVO Querido en NEMO presenteerden in interactieve workshops mooie projecten die ze met Erasmus+ voor volwassen leerders hebben uitgevoerd.

Volwasseneneducatie

Daarnaast gaf Joram Snijders van OCW uitleg over volwasseneneducatie in Nederlandse context. Marloes Winkel-Hartendorp, coördinator bij het Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs en Training, gaf uitleg over Erasmus+ en lichtte de Europese context toe.

Het is belangrijk om mensen te betrekken

Zo’n twintig OCW-medewerkers kwamen op 18 september samen in Studio NEMO om meer te horen over inspirerende projecten die met subsidie van Erasmus+ binnen volwasseneducatie tot stand kwamen. Het werkbezoek wordt gestart door dagvoorzitter Tessa Hamers, waarna Geke Roelink, algemeen directeur van NEMO, de introductie doet. Zij vertelt over studio NEMO, een aparte locatie in de buurt van het museum, speciaal ingericht voor volwassenen. Ze informeert de bezoekers ook over de ambities die NEMO heeft om meer programma’s voor volwassenen te maken die aansluiten op de doelgroep van volwasseneneducatie. ‘We streven ernaar met NEMO een boegbeeld te zijn voor wetenschap en technologie. Het is belangrijk om mensen te betrekken, van betekenis te zijn. Diversiteit en inclusie zijn voor ons heel belangrijk.’

Volwasseneneducatie in Nederlandse en Europese context

Na de opening van de bijeenkomst, is Joram Snijders aan het woord. Joram werkt namens de directie mbo van OCW voor volwasseneneducatie in Nederland. Hij schetst de Nederlandse context van volwasseneneducatie. In de Nederlandse context richt volwasseneneducatie zich op mensen die moeite hebben met basisvaardigheden. Dat zijn er in Nederland maar liefst 2,5 miljoen, zo vertelt Joram. Bij basisvaardigheden kun je denken aan laaggeletterdheid, moeite hebben met rekenen of digitale vaardigheden. Dit staat mensen in de weg in het meedoen in de maatschappij.

Bij volwasseneneducatie denk ik aan een kwetsbare doelgroep. In Europese context gaat het over adult learning, dus dat is breder. Joram Snijders

Volwasseneneducatie en Erasmus+

Na een uitleg over Erasmus+ in vogelvlucht, benadrukt Marloes Winkel-Hartendorp nog dat het Caribisch gebied ook bij Erasmus+ hoort. Ook vertelt ze: ‘Het doel van Erasmus+ is dat iedereen internationale ervaring kan opdoen en kennis kan uitwisselen. Erasmus+ heeft impact op verschillende vlakken. Zo kunnen medewerkers de doelgroep beter bedienen. En volwassen leerders krijgen meer kansen op de arbeidsmarkt.’ En tijdens dit werkbezoek zijn er twee organisaties aanwezig die hun prachtige projecten delen: HVO Querido en NEMO. 

De organisatie profiteert ook omdat ze door deel te nemen aan Erasmus+ een aantrekkelijke werkgever worden om voor te werken of vrijwilligerswerk voor te doen. Marloes Winkel-Hartendorp

Interactieve sessies: tinkering met NEMO en spellen met HVO Querido

Na de plenaire presentaties, gaan de bezoekers in twee groepen uiteen. Josien Buijs en Judith Bal van NEMO presenteren twee projecten. Daarna gaan de deelnemers zelf aan de slag in een korte tinkeringworkshop waarin ze zelfportretten maken van verschillende materialen. Vivienne Blommendaal en Valerie Boogaard van HVO Querido presenteren verschillende projecten aan de hand van gamification. Aan een waslijn hebben ze verschillende schone wasjes gehangen, oftewel: goede voorbeelden. Samen bespreken we de voorbeelden en er worden vragen gesteld vanuit de zaal. Ook worden er spellen gespeeld, die HVO Querido op maat maakt voor projecten met volwassen leerders.’

Ik ben vandaag geïnspireerd en geraakt. Dank voor de organisatie en het warme welkom! Annemarie de Ruijter - OCW