Skip naar content

Nieuwe richtlijnen: zo integreer je inclusie in jouw samenwerkingsproject van Erasmus+

Inclusie is een belangrijke prioriteit binnen het programma Erasmus+. Hoe zorg je ervoor dat inclusie in jouw samenwerkingsproject (KA2) geïntegreerd wordt? Vanuit Erasmus+ zijn richtlijnen ontwikkeld die projectcoördinatoren hier op een laagdrempelige manier bij helpen.

Alle onderwijssectoren

Hulpmiddel om inclusie te begrijpen en verbeteren

De richtlijnen bieden een set van reflectieve vragen. Deze helpen je met het vergroten van bewustwording en het evalueren van de voortgang, van de aanvraag tot de afronding van het project. De vragen kunnen op elk KA2-project toegepast worden. Zelfs als je project niet direct gericht is op inclusie, helpen de vragen om het project inclusiever en diverser te maken.

Uitkomst van een Long-term Training Activity (LTA) 

De richtlijnen zijn een resultaat van de LTA ‘Social Inclusion in Higher Education’. Deze LTA werd in 2021 gestart en is een samenwerking tussen dertien Nationale Agentschappen, de Academic Cooperation Association en het Erasmus+ Student Network. Het doel van de LTA was het ondersteunen van instellingen bij het implementeren van inclusie en diversiteit in het hoger onderwijs. Eén van de subdoelen was om richtlijnen te ontwikkelen voor aanvragers, begunstigden en Nationale Agentschappen over het inclusiever maken van KA2-projecten van Erasmus+. 

Hoewel de LTA specifiek gericht was op het hoger onderwijs, zijn de richtlijnen ook toepasbaar op KA2-projecten in het primair en voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie.