Traces of Otherness: scholieren online in gesprek met Europese politici
Het internationale Erasmus+ KA229-project Traces of Otherness bevordert Europees burgerschap onder leerlingen - óók vanuit huis. Ter vervanging van afgelaste projectbijeenkomsten organiseren docenten uit Duitsland, Litouwen, Noord-Macedonië en Nederland online gesprekken met Europese 'celebrities'.
Succesvolle aftrap
Sinds het najaar van 2019 werken de vier partnerscholen in Duitsland (Rutesheim), Litouwen (Siauliai), Noord-Macedonië (Skopje) en Nederland (Dordrecht) samen aan de bevordering van Europees burgerschap. De eerste gezamenlijke projectbijeenkomst, waar ook havo/vwo-leerlingen van het Insula College in Dordrecht naartoe reisden, vond in januari 2020 plaats bij het Gymnasium Rutesheim in Duitsland (de coördinator van het project).
"Het was een geweldige ervaring voor zowel leerlingen, ouders en leerkrachten. Door elkaar te leren kennen ontstonden er nieuwe vriendschappen en een Europees gemeenschapsgevoel. Terugkijkend ging deze week veel te snel voorbij en de meeste leerlingen keken er al naar uit om hun uitwisselingspartners weer te ontmoeten", vertelt projectcoördinator dr. Stefanie Neidhart.
De uitbraak van het coronavirus, met de annulering van de geplande uitwisseling als gevolg, temperde echter het enthousiasme onder de leerlingen. "Op de een of andere manier was de stemming eruit."
Online internationale discussiegroepen
Daarom hebben de docenten gezamenlijk een alternatief ontwikkeld: digitale internationale discussiegroepen. "Het idee is dat in elk van de vier landen contact gemaakt wordt met een EU-politicus of een andere Europese 'beroemdheid'. In een online videoconferentie kunnen dan vier studenten van elke school deze persoon hun vragen stellen, in het Engels."
Niemand minder dan het voormalige hoofd van Europol, Max-Peter Ratzel, werd uitgenodigd als eerste gesprekspartner.
Om het gesprek goed voor te bereiden oefenden de leerlingen uit havo 4 en vwo 5 van de EU-Club op het Insula College (locatie Halmaheiraplein) eerst online met hun docenten Karin Paarlberg en Karin Schilders. Na een succesvolle generale repetitie durfden de jongeren samen met docenten en scholieren van de vier partnerscholen op 16 april een internationale online conferentie in het Engels te houden.
Pittige vragen van Europese jongeren
Voor de videocall met Max-Peter Ratzel werden door de leden van de EU-clubs van de vier partnerscholen vragen over de volgende thema’s bedacht:
- Personal section - Importance of personal life (Germany)
- Professional section - Type of work Mr Ratzel did, what he liked, what he disliked? What is the Europol? (Lithuania)
- Future section - What is important for Europe concerning Europol? (North-Macedonia)
- Current political matters (The Netherlands)
Binnenkort vinden de volgende digitale internationale gesprekken plaats - om te beginnen met professor Veton Latifi van de SEEU (South-East European University) in Noord-Macedonië, als onderzoeker verbonden aan de Universiteit van Oxford en directeur van de Max van der Stoel Foundation tot 2018. Projectcoördinator Neidhardt verwacht dat de leerlingen ook moeilijke onderwerpen zullen bespreken: "De discussie zal zeker een mogelijke toetreding tot de EU omvatten."
In gesprek met Michael Teutsch
In juni is de beurt aan Nederland. Het Insula College heeft Michael Teutsch (Head of Unit Schools and Multilingualism, Europese Commissie) bereid gevonden voor een interview met de leerlingen de vier partnerscholen. Teutsch is onder meer betrokken bij het EU-subsidieprogramma Erasmus+ en de digitale platforms EPALE en eTwinning.
Over het project
De aanleiding voor het tweejarig project Traces of Otherness is dat Europa behoefte heeft aan kritische, goedgeschoolde jongeren die bereid zijn hun Europese waarden en overtuigingen actief uit te dragen.
Volgens de enquête Generation What? die de Europese Unie in 2017 publiceerde, moeten jongeren vertrouwen krijgen in de politieke instellingen van de EU en is een gevoel van identificatie essentieel om hen op te voeden tot Europese burgers.
Karin Paarlberg en Karin Schilders, coördinatoren internationalisering Insula College: "Goethe zei het al: ‘Man sieht nur, was man weiß.’ Door in internationale bijeenkomsten de bekende en onbekende aspecten van zichzelf en de ander onder de loep te nemen, zullen de deelnemers aan dit Erasmus+-project hun blik verbreden en ideeën genereren over de invulling van modern Europees burgerschap. Als wij erin slagen een vluchtige belangstelling van onze leerlingen voor andere landen te veranderen in een persoonlijke interesse in de invulling van Europees burgerschap, dan zou dat een geweldig resultaat zijn van dit project!"
Als wij erin slagen een vluchtige belangstelling van onze leerlingen voor andere landen te veranderen in een persoonlijke interesse in de invulling van Europees burgerschap, dan zou dat een geweldig resultaat zijn van dit project!Karin Paarlberg en Karin Schilders, coördinatoren internationalisering Insula College