Skip naar content

Winnaars bekend European Innovative Teaching Award 2024

De Nederlandse winnaars van de European Innovative Teaching Award (EITA) 2024 zijn bekend! De EITA is een jaarlijks initiatief om innovatieve, interactieve en inclusieve onderwijs- en leerpraktijken in het zonnetje te zetten en wordt dit jaar voor de vierde keer georganiseerd. Dit jaar zijn er drie Nederlandse winnaars in de categorieën mbo, primair en voortgezet onderwijs. De winnaars zijn: ROC Midden-Nederland, Tabijn en Pallas Athene College.

Primair en voortgezet onderwijs Middelbaar beroepsonderwijs

Thema: welzijn in scholen 

Het thema van deze vierde editie van de EITA is ‘Welzijn in scholen.’ Elk winnend project heeft het thema welzijn, well-being, op een vernieuwende manier benaderd. Zo draaide het project van ROC Midden-Nederland, VITALity for the future, om positieve gezondheid en preventieve zorg. Tabijn ging aan de slag met de omgeving en inrichting van de klaslokalen en Pallas Athene College werkte met het HILS-project aan een gezonde én inclusieve leefstijl in de school. Bekijk hieronder meer over deze inspirerende winnaars! 

VITALity for the future

Het project VITALity for the future van ROC Midden-Nederland is een samenwerkingsproject dat zich richt op het verbeteren van welzijn via het beroepsonderwijs. De nadruk ligt hierbij op positieve gezondheid en preventieve zorg. Het project ontwikkelt curricula om holistisch welzijn te bevorderen. Denk aan mentaal welzijn, gezondheid, voeding, beweging en vrije tijd. Er zijn verschillende materialen en trainingen ontwikkeld om leerkrachten hierin te ondersteunen. Dit zorgt voor een blijvende impact op zowel de studenten als de docenten. 

Study trip Futureproof organisations for education and day-care

Tabijn richtte zich op het verbeteren van onderwijs en zorg in Nederland door te leren van scholen in Denemarken. Het project legde de nadruk op samenwerking. Zo namen leerkrachten en schoolleiders deel aan “job shadowing” om pedagogische inzichten te verzamelen. Centraal stond het integreren van speel- en buitenruimtes in de pedagogie en het bevorderen van de gezondheid en het welzijn van kinderen.  

Healthy Inclusive Lifestyle through Schools (HILS)

Het HILS-project van Pallas Athene College bevorderde een gezonde, inclusieve levensstijl op scholen. Het project had twee doelen. Ten eerste: het verkennen van gezond leven door middel van activiteiten. Ten tweede: ervoor zorgen dat gezonde levensstijlen toegankelijk zijn voor mensen met een lager budget. Zo werd in het project ook ingegaan op sociaaleconomische status, opleiding en etniciteit.  

Europese Unie: awards voor organisaties in heel Europa

Met deze awards worden vernieuwingen beloond die tot stand zijn gekomen met steun van de Europese Unie, vanuit het programma Erasmus+. De prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan projecten van Erasmus+ die met succes zijn afgerond en zijn geselecteerd door de Nationale Agentschappen van Erasmus+.