Sinds Denemarken ben ik een stuk bewuster van hoe ik kijk naar het onderwijs.

Bezoek aan Denemarken zorgt voor impact en verandering op Nederlandse school
Hoe zorg je ervoor dat ieder kind op zijn eigen niveau les krijgt en zich echt gezien voelt in de klas? Die vraag hield Maggie van Gool, adjunct-directeur in opleiding (AIO) bij kindercampus Otterkolken van Stichting Tabijn, en haar onderwijsteam bezig. Via Erasmus+ reisden ze naar Denemarken om met eigen ogen te zien hoe scholen daar het onderwijs inrichten. De inzichten die ze opdeden, brachten een grote verandering teweeg op hun eigen school.
“We hadden al veel gehoord over het Deense onderwijs”, zegt Maggie enthousiast. “Daar staat het kind écht centraal. Zo wordt een kind niet in leerjaren, maar op niveau ingedeeld. Ook zijn de ruimtes anders ingericht. Er is veel meer bewegingsvrijheid. Om dat met eigen ogen te zien en met het hele onderwijsteam te ervaren - dat was zo bijzonder!
Het kind centraal
Wij voelden allemaal de noodzaak voor verandering in onze school. Je wilt ieder kind op het eigen niveau bedienen, de juiste aandacht en instructie geven. Het klassikale systeem, waarbij de leerkracht vertelt en de leerlingen alleen luisteren: dat voldeed niet meer.
We hebben in Denemarken bij verschillende scholen ervaren hoe zij het aanpakken. Het bezoek aan een school in Århus is me het meest bijgebleven. Bij de ingang mocht je kiezen: ga je met de klimmuur of de trap naar binnen? Alle docenten gingen daar meteen op aan. Kun je nagaan wat dat met leerlingen doet!

impact gemaakt. We hebben op onze school de ruimtes aangepast. Weg met de klassikale tafels en stoeltjes!Maggie van Gool Deze reis naar Denemarken heeft zoveel
Impact op eigen school
Deze reis naar Denemarken heeft zoveel impact gemaakt. We hebben op onze school de ruimtes aangepast. Weg met de klassikale tafels en stoeltjes! We hebben nu een aparte instructiehoek en in het lokaal staan beweegballen en statafels. De kinderen gaan enthousiast naar school, voelen zich gezien en hebben meer keuzevrijheid. We hebben zoveel positieve reacties gekregen van ouders. De visie van onze school is ook veranderd. Iedereen staat erachter, omdat we dit echt samen hebben ervaren.
Sinds Denemarken ben ik een stuk bewuster van hoe ik kijk naar het onderwijs. Het hoeft niet te blijven zoals het altijd was, het kan ook anders. Ik sta meer open voor nieuwe ideeën. Dat merk ik ook op persoonlijk vlak. Erasmus+ vergroot echt je wereld.”
Prijswinnaar van de European Innovative Teaching Award 2024
Tabijn was de Nederlandse prijswinnaar van de European Innovative Teaching Award (EITA) van 2024 in de categorie primair onderwijs. De EITA is een jaarlijks initiatief om innovatieve, interactieve en inclusieve onderwijs- en leerpraktijken in het zonnetje te zetten. Bekijk onderstaande video.