Niemand hoeft het wiel opnieuw uit te vinden

Mbo-docenten delen internationaal kennis over elektrische auto’s
Door de energietransitie verandert er veel voor autobedrijven én voor de mensen die er werken. Daar wordt ook het onderwijs op aangepast, weet Durk van Wieren, coördinator (inter)nationale projecten bij Aventus in Apeldoorn. ‘Het is jammer als iedereen dat voor zichzelf moet uitzoeken. In ons project hebben docenten autotechniek een internationaal kennisnetwerk opgebouwd rondom elektrisch rijden.’
Durk ziet dat de ontwikkelingen razendsnel gaan. “We hebben lesmateriaal ontwikkeld dat al was verouderd toen we de laatste punt zetten. Je loopt altijd achter de muziek aan. In het netwerk kunnen docenten tips uitwisselen en elkaars materiaal gebruiken. Zodat niet iedereen opnieuw het wiel moet uitvinden, zeg ik altijd maar. De partners houden elkaar op de hoogte van ontwikkelingen in de branche.”


Onbekend maakt onbemind
Voordeel is dat ook bedrijven zijn aangehaakt in het Europese netwerk. De autobedrijven delen hun kennis, zodat onderwijsinstellingen de vakmensen van morgen kunnen opleiden. Alle elektrische auto’s moeten immers ook worden onderhouden en gerepareerd. “Onbekend maakt onbemind”, meent docent autotechniek Richard van den Bosch. “Soms willen autobedrijven geen elektrische auto’s verkopen omdat de monteur er onvoldoende van weet. Wij moeten daarvoor de mensen opleiden.”
Meetbare doelstellingen met de Erasmus+ Impacttool
Om de projectimpact te bepalen, gebruikte Durk de impacttool van het Nederlandse Nationaal Agentschap Erasmus+. “Vanuit wat je wil bereiken ga je terug naar wat je daarvoor moet doen en komt zo weer uit bij wat je daarmee bereikt. Het zorgt voor heldere, meetbare doelen. Het heeft enorm geholpen, ook bij het impactrapport na afloop. Het is als een reis, heel praktisch. Als je naar Rome wil, ga je kijken hoe je daar komt. Vele wegen leiden naar Rome, maar je moet een route uitstippelen.”
Durk van Wieren “De impacttool zorgt voor heldere, meetbare doelen”
Het begint met draagvlak
Durk weet waarom de internationale samenwerking goed liep. “Het begint met draagvlak. Je moet mensen niet bij het kruisje laten tekenen, maar ze meenemen in de planontwikkeling. Ik heb het idee gepitcht en gevraagd wie er wilde meedoen. Dat betekende investeren, want het is een gezamenlijk product waarbij iedereen heeft meegeschreven. Niemand heeft zijn snor gedrukt.” De sfeer was goed, maar niet alles ging als gepland. “Bij de start haakte één organisatie af vanwege een reorganisatie. Die wijziging was gelukkig snel verwerkt bij Erasmus+, net als de Covid-verlenging.”