‘Ik stuurde ze met een gerust hart naar Spanje’
Met long-term mobility kunnen leerlingen in de voortgezet onderwijs een langere tijd naar het buitenland. Lees het ervaringsverhaal van Liane, Maxime en Pascalle!
Met long-term mobility langere tijd naar een middelbare school in het buitenland
Als leerling wekenlang naar een school in Spanje? Geen probleem bij Het Baarnsch Lyceum. Maxime en Pascalle (beide 15 jaar) uit 4 vwo gingen bijna acht weken naar de partnerschool in het Spaanse dorp Beniganim. Samen met coördinator internationalisering Liane Naber vertellen ze over hun ervaringen.
Heel vreemd is het niet dat leerlingen van Het Baarnsch Lyceum enkele weken naar het buitenland gaan. Liane: “We hebben een project van Erasmus+ met scholen in Frankrijk en Spanje. Die contacten zijn heel goed. In 2019 zijn er ook leerlingen weggeweest vanuit long-term mobility. Dat is goed bevallen, maar door corona heeft het daarna enkele jaren stilgelegen.”
Om het weer op te starten, plaatste Liane in het najaar van 2022 een oproep in de schoolmail. Pascalle was meteen enthousiast. “Ik wil misschien in Spanje gaan studeren en het leek mijn moeder een goede manier op uit te proberen hoe dat is. Dat leek mij ook wel.” Ook Maxime heeft plannen om in het buitenland te gaan studeren. “Een paar weken naar Spanje leek mij een leuke ervaring en een mooie kans om mensen te ontmoeten en de cultuur te proeven.”
Internationale leerlijn
De twee volgen dan ook de internationale leerlijn op school. Liane: “Dat is een keuzeprogramma waarbij leerlingen op uitwisseling gaan en diverse buitenlandexcursies hebben. Na afloop krijgen ze een certificaat.” Het Baarnsch Lyceum kreeg contact met de Spaanse school via de partnerschool in Frankrijk. Liane: “Door de goede contacten was alles snel geregeld. We zijn daar al vaker op uitwisseling geweest en kennen de school. Het is een fijne school in een veilige omgeving. De docenten zijn heel toegankelijk, open en behulpzaam. Hierdoor had ik veel vertrouwen. Ik durfde ze met een gerust hart naar Spanje te sturen.”
'Ik kan me nu beter redden in het Spaans'Maxime
In januari 2023 vertrokken de twee voor acht weken naar Beniganim, een klein dorp in de Spaanse provincie Valencia. Ze verbleven ieder in een eigen gastgezin en communiceerden in Spaans en Engels. Maxime: “In het dorp spreken ze een dialect dat niet echt Spaans klinkt, maar ik kan me nu wel beter redden in Spaans.” Iedere dag gingen ze met de leerling naar school, volgden samen lessen en werkten daarna in de bibliotheek aan opdrachten van de Nederlandse docenten.
Interesse en motivatie om te gaan
Hadden ze heimwee? “In begin heb je zoveel nieuwe indrukken, dat je pas na een paar weken aan thuis gaat denken”, zegt Pascalle. “In een vreemd huis is het moeilijk om je meteen thuis te voelen, maar ik heb geen zware heimwee gehad. Daar was het te leuk voor. Een echte aanrader.” Volgens Maxime ligt het er wel aan wat voor persoon je bent. “Je moet ervoor openstaan.” Pascalle vult aan: “Je moet interesse hebben in het buitenland en daar wat willen leren.”
Volgens Liane is motivatie zeker belangrijk. “Pascalle en Maxime kwamen zelf naar me toe en dat laat hun motivatie zien. In 2019 hadden we een selectieprocedure. Leerlingen moesten met een filmpje duidelijk maken waarom ze het wilden en ik praat daarover met hun mentoren.”
Belangrijke levenslessen
Een belangrijke les voor Maxime is meer open minded zijn. “Je moet gewoon overal in meegaan en van alles proberen. Hoe mensen met elkaar omgaan, is anders. Iedereen is vriendelijk en accepteert elkaar. Ze oordelen niet zo snel.” Pascalle bevestigt: “Op school zijn de leerlingen minder gericht op uiterlijk. Ze komen in trainingspak en dragen geen make-up. Dat doen ze na schooltijd wel, haha.”
Ook voor Pascalle was het een bijzondere ervaring. “Ik heb veel geleerd over Spanje en de Spaanse geschiedenis. Maar ik heb ook geleerd dingen anders te bekijken. De Spaanse levensstijl is anders en ik moest wennen aan het eetpatroon. Je gaat uit je comfort zone en ik heb geleerd overal los in te worden en minder alles in de hand hebben. Ik heb veel mensen ontmoet en voelde me heel welkom. Het is best eng als je daar met z’n tweeën op school komt.”
Pascalle: “Ik zou het niet alleen hebben gedaan. Samen is gezellig, en je hebt elkaar. Bij stress of heimwee is dat fijn.” Alleen kan eenzaam zijn, vindt ook Maxime. “Je maakt hetzelfde mee en begrijpt van elkaar waar je doorheen gaat. Wel denk ik dat je niet met meer dan twee moet gaan.” “Bijzonder dat je dat zegt”, reageert Liane. “We hebben in de praktijk gezien dat twee leerlingen een mooi aantal is. Op deze leeftijd ben je te jong om alleen te gaan, maar vier leerlingen klieken veel samen.”
Goede contacten en afspraken
Liane geeft aan dat het contact met de partnerschool goed moet zijn en dat je goede afspraken moet maken. “Een collega heeft Maxime en Pascalle gebracht en is meteen gebleven voor een job shadowing. Het was goed om er te zijn in die eerste week. Ik heb ze opgehaald en het was fijn om ter plekke te horen hoe het was. We hadden iedere week een videobel-afspraak, ook met de docent.”
'Ik ben nu overtuigd van een studie in Spanje'Pascalle
Dus, later studeren in Spanje? Pascalle: “Ik ben nu overtuigd van een studie in Spanje. Ik voelde me geaccepteerd en vind Spanje en de mensen daar nog leuker dan hiervoor.” Maxime weet nog niet of ze naar Spanje wil. “Voor een studie is het anders. Ik weet nu hoe ik beter kan omgaan met een andere situatie en andere mensen. Een studie in het buitenland was al zeker, en daar ben ik nu nog zekerder van.”
Omgekeerde cultuurshock
Wat Maxime wel apart vond, was de omgekeerde cultuurshock. “Daar heb ik echt last van gehad. In Spanje was het na week goed, maar terug in Nederland vond ik het echt lastig om weer te wennen. Dat had ik niet verwacht. Je mist alles enorm en moet terug naar het normale leven. Dat was wel zwaar en het kostte tijd.”
Pascalle valt haar bij: “Het verschil tussen Spanje en Nederland is groot. Alles is daar heel losjes, en in Nederland is veel stress. Al met al was het heel veel bij terugkomst, want we moesten ook iedereen in Spanje missen. Je neemt dingen mee en gaat dingen anders doen.” Liane begrijpt wat ze voelen. “Jullie hebben veel geleerd en zijn echt veranderd in acht weken tijd. Terwijl alles hier hetzelfde is gebleven.”
Wat zijn Langlopende Mobiliteiten voor Leerlingen?
Dit zijn langlopende leermobiliteiten van scholieren (30 tot 365 dagen). Zij kunnen een periode in het buitenland doorbrengen om er lessen te volgen bij een partnerschool of stage te lopen bij een relevante organisatie. Leerlingen gaan zelfstandig op reis, eventueel met een begeleider.