Een inclusieve benadering van gezondheid in het voorgezet onderwijs
Welzijn kent geen grenzen
Het HILS-project (Healthy Inclusive Lifestyle through Schools) bevordert een gezonde, inclusieve leefstijl op scholen. Het project had twee doelen. Ten eerste: het verkennen van gezond leven door middel van activiteiten. Ten tweede: ervoor zorgen dat gezonde leefstijlen toegankelijk zijn voor mensen met een lager budget. Zo werd in het project ook ingegaan op sociaaleconomische status, opleiding en etniciteit. En dat deed Pallas Athene College samen met partners uit Finland, Frankrijk, Portugal, Spanje, Italië, Engeland en Slovenië.
Grote onderwerpen, praktische veranderingen
Bijzonder aan het HILS-project is de combinatie van inclusie en gezond leven. Zo pakt Pallas Athene met het project HILS grote problemen aan zoals ongelijkheid, duurzaamheid en gezondheidszorg. En de onderwerpen zijn misschien groot, toch maakt de school in dit project ook goed gebruik van praktische oplossingen. Denk aan het plaatsen van fietsenstallingen om fietsen aan te moedigen.
Ambitie: de gezondste school van Nederland!
Met dit project is Pallas Athene College de winnaar van de European Innovative Teaching Award van 2024 in de categorie voortgezet onderwijs. Een prachtige prestatie. Het project is dan wel afgesloten, de school is nog lang niet klaar met dit onderwerp, zo vertelt projectcoördinator Joep Kusters. ‘We zijn nog steeds van plan om ooit de gezondste school van Nederland te worden!’