Best practices uit Denemarken toepassen in Nederland
Werken aan welzijn? Zet het kind centraal
Wat valt je op als je werkt bij een Nederlandse basisschool en op bezoek gaat bij scholen in Denemarken? En welke lessen kun je meenemen en toepassen in Nederland? Basisschool Tabijn startte een project om dit te onderzoeken. Het resultaat? Een prijswinnend project én een enorm positieve impuls voor een gezonde en inclusieve leeromgeving voor basisschoolkinderen.
Pedagogische inzichten ophalen uit het buitenland
Tabijn richtte zich met dit project op het verbeteren van onderwijs en zorg in Nederland door te leren van scholen in Denemarken. In dit project ligt de nadruk op samenwerking. Zo namen leerkrachten en schoolleiders deel aan “job shadowing” om pedagogische inzichten te verzamelen. Centraal stond het integreren van speel- en buitenruimtes in de pedagogie en het bevorderen van de gezondheid en het welzijn van kinderen. Met dit bijzondere project is Tabijn de Nederlandse winnaar van de European Innovative Teaching Award 2024 in de categorie primair onderwijs.
Onderwijs vormgeven rondom het kind
Het kind centraal stellen, was erg belangrijk in dit project. Maar net zo belangrijk was de cruciale rol die de docenten in het project hadden. Docenten werden aangemoedigd om actief manieren te vinden om álle kinderen in de klas te laten participeren. Docenten werden uitgenodigd om te onderzoeken welke best practices uit Denemarken toepasbaar zijn in Nederland. Ze werkten hierbij samen met zowel de Deense scholen als hun eigen collega’s. Door die samenwerking en het delen van inzichten, ontwikkelden ze ook weer hun eigen competenties.
Traditionele klaslokalen? Die zijn er niet meer
Tabijn raakt door bezoek aan Denemarken geïnspireerd om aan de slag te gaan met de ruimte. ‘De traditionele stoelen en bankjes zijn er niet meer. We hebben nu beweegballen en statafels. Kinderen zijn een stuk vrijer om te kiezen waar ze willen zitten en werken,’ zo vertelt Maggie van Gool, teamleider en leerkracht bij locatie Otterkolken van Tabijn.