Inclusieve scholen in Europa
All Inc! Samen bouwen aan inclusieve scholen in heel Europa
LGBT+ -leerlingen krijgen vaak niet de ondersteuning die ze nodig hebben voor hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Ook worden ze nog steeds geconfronteerd met verbale en zelfs fysieke intimidatie vanwege hun seksuele geaardheid of identiteit. Dit leidt tot hogere uitvalpercentages en (geestelijke) gezondheidsproblemen. Belangrijk dus om een schoolomgeving te creëren waar LGBT+ -leerlingen en -studenten zich thuis voelen. Maar hoe ga je daarmee aan de slag? Coördinatoren van het Erasmus+ Project All Inc! vertellen over hun werkwijze én impact.
Europese visie voor LGBT+ -vriendelijke scholen
‘Het belangrijkste doel van het project All Inc! was om schoolomgevingen zo vorm te geven, dat alle leerlingen zich welkom voelen. Ongeacht hun seksuele geaardheid of identiteit,’ zo vertelt Kristof De Witte. Samen met Oliver Holz en Lotte Geunis coördineerde hij het project vanuit de Universiteit van Maastricht. ‘We brachten leerlingen en docenten uit acht verschillende landen samen. In elk land werkten een universiteit en middelbare school samen met leerlingen aan een visie voor een LGBT+ -vriendelijke school. Ook waren er verschillende uitwisselingsactiviteiten. Zo ontstond er een Europese visie voor LGBT+ -vriendelijke scholen. En heel concreet: we hebben samen materiaal ontwikkeld om scholen de nodige ondersteuning te geven om rond de LGBT+ -thematiek te werken.’
Scholen spelen een cruciale rol om alle leerlingen een gezonde en stimulerende leeromgeving te bieden.Kristof
Zoveel verschillen, één gezamenlijk doel
‘Wat ik zelf zo mooi vind, is de manier waarop deelnemers van het project blootgesteld worden aan heel andere manieren van onderwijs. Inclusief wijzelf!’ aldus Lotte. ‘De organisatie van de school, de opleiding van de leerkrachten, de structuur van een schoolloopbaan, de ontwikkeling en het gebruik van didactisch materiaal en – last but not least – de relatie en dynamiek tussen leerkracht en leerling. Er zijn zoveel verschillen, en toch heeft iedereen die aansluit hetzelfde doel: een goede leeromgeving creëren en daarbinnen zo goed mogelijk onderwijs aanbieden.’
Er wordt tijdens zo’n project erg veel geluisterd en geleerd. Dat is moeilijk te vertalen naar een rapportage, maar het laat een blijvende indruk achter.Lotte
Internationale dimensies op het gebied van LGBT+
‘Het Europees Parlement geeft prioriteit aan LGBTI-rechten in 2019-2024’ vertelt Oliver. ‘De weerstand die zich nu manifesteert tegen mensen uit de LGBT-community is een zorgwekkende trend. Er moet veel werk worden verzet om te zorgen dat we niet achteruitgaan. Deze trend is niet hetzelfde in de Europese landen. Er zijn serieuze verschillen tussen bijvoorbeeld Nederland, België en Spanje aan de ene kant en Hongarije en Polen aan de andere.’
De Europese en internationale dimensies hebben wij dankzij onze internationale samenwerking in kaart kunnen brengen.Oliver
Fijn samenwerken in een groot project
All Inc. is een grootschalig project. Er deden maar liefst 16 organisaties mee uit acht verschillende Europese landen. Hoe werk je fijn samen als je met zo’n grote groep verschillende mensen bent? Lotte vertelt: ‘Alle projectpartners waren heel enthousiast. Dat is belangrijk. De coördinerende instelling, Universiteit Maastricht, zorgde ervoor dat doelstellingen op tijd behaald werden. Daarnaast had iedereen eigen verantwoordelijkheden.’
Voorwaarden voor een succesvol project? Enthousiasme, een goede taakverdeling en onderlinge afstemming!Lotte
Zes praktische tips voor nieuwe aanvragers
Ben je van plan een aanvraag te doen bij Erasmus+ voor een internationaal samenwerkingproject? Lotte, Oliver en Kristof hebben enkele praktische tips voor je.
- Begin klein en maak het groot.
- Kies betrouwbare partnerinstellingen. Zorg voor een goede spreiding binnen Europa.
- Betrek partners met veel maar ook partners met juist minder expertise.
- Wees duidelijk in doelstellingen en deadlines.
- Geniet van dit soort projecten! Via de intense samenwerking leer je andere instellingen en culturen beter kennen. Je kunt ook samen lesmaterialen ontwikkelen en je wordt op die manier geconfronteerd met je eigen visie en achtergrond.
Ook aan de slag met een inclusieve schoolomgeving?
Werk jij in het primair of voortgezet onderwijs en wil je ook aan de slag met materialen om te werken aan een LGBT+ -vriendelijke schoolomgeving? In de toolbox van het project All Inc! vind je alle ontwikkelde materialen.