Skip naar content

Generation AI: unieke samenwerking universiteit en basisschool

Generation AI leerling kijkend naar scherm

Kinderen leren over AI door het zélf te ontdekken

‘Kunstmatige intelligentie heeft veel impact, ook op jonge kinderen. Daarom is het zo belangrijk om het daarover te hebben.’ Dagmar Heeg, projectcoördinator, en Bas Hummel, docent, vertellen over hun unieke samenwerking in het project Generation AI. Een internationaal project over kunstmatige intelligentie, dat met subsidie van Erasmus+ tot stand is gekomen.

Primair en voortgezet onderwijs Hoger onderwijs

Het doel van het project Generation AI is om kinderen te helpen kritische consumenten te worden van kunstmatige intelligentie. Want AI heeft dan wel voordelen, maar ook nadelen. Denk aan het onder toezicht plaatsen van kinderen, zonder dat ze dit weten. De (op)komst van AI is een feit, maar hoe leer je kinderen hiermee omgaan?

Basisbeginselen van AI-technologie

Kinderen hebben ondersteuning nodig bij het ontwikkelen van de vaardigheden en kennis die nodig zijn om zichzelf te beschermen tegen overmatig gebruik en mogelijk misbruik. Het doel van Generation AI is dan ook om kinderen de basisbeginselen bij te brengen van AI-technologie, de werking en de beperkingen. Dagmar Heeg vertelt: ‘Het is belangrijk voor jonge kinderen, dus van 6 tot 12 jaar, om met dit onderwerp aan de slag te gaan. Simpelweg omdat ze al heel veel kunstmatige intelligentie in het dagelijks leven tegenkomen.’

Generation AI als koploper

Generation AI is een echte koploper op het gebied van digitalisering. Het project is namelijk opgestart in 2020, nog de grote doorbraak van AI in de vorm van bijvoorbeeld ChatGTP. Wat dit project ook zo bijzonder maakt, is dat vanuit Rijksuniversiteit Groningen een heel praktisch lespakket is ontwikkeld voor basisscholen. Zo vertelt Dagmar: ‘We hebben écht die praktijkslag kunnen maken. Binnen de universiteit doen wij veel onderzoek naar onderwijs op eigenlijk alle niveaus. Maar wat dit project juist zo uniek maakt is de samenwerking op lokaal niveau met de docenten.’

Leren door te doen

Bas Hummel heeft als docent veel gebruikgemaakt van de verschillende programma’s die ontwikkeld zijn binnen het project. ‘Dankzij Erasmus+ is dit project, Generation AI, tot stand gekomen en het is eigenlijk een heel laagdrempelig programma,’ zo vertelt hij. ‘Kinderen leren door dit project heel goed hoe zo’n systeem eigenlijk functioneert. Dit doen ze door middel van zelf te ontdekken, zelf te maken. In plaats van alleen maar consument te zijn, worden ze door Generation AI ook producent. En ik denk dat dat heel krachtig is.’

Internationaal samenwerken, Erasmus+ en impact

Rijksuniversiteit Groningen werkte in dit project samen met partners uit Cyprus, Griekenland, Ierland, Nederland en Spanje. ‘Het begint met een mooi idee, maar dat wil je natuurlijk opschalen,’ vertelt Dagmar. ‘We willen dus niet alleen maar in Nederland blijven, maar juist die samenwerking aangaan met andere Europese landen. En dat faciliteert Erasmus+.’ Binnen het project is een curriculum ontwikkeld en geïmplementeerd. Het lespakket van Generation AI is online toegankelijk. Docenten zijn van harte welkom om het te gebruiken.