Skip naar content

MBO niveau 1 en 2 plukken olijven in Griekenland

MBO studenten aan het werk

Vergroot je wereld met Erasmus+

Wil je jezelf en jouw organisatie een Europese impuls geven? Vraag dan subsidie aan voor een internationaal project!

Een buitenlandervaring helpt studenten om buiten hun eigen grenzen te gaan

Als mbo-docent van het jaar 2022/2023 is Dimitri van Dillen een bekend gezicht binnen het onderwijs en sprak hij onder meer als keynote op het Erasmus+ Annual Event 2023. Als voorstander van innovatief onderwijs is Dimitri niet bang om af en toe buiten de lijntjes te kleuren. Zo heeft hij een onvergetelijke reis gemaakt naar Griekenland met mbo-studenten niveau 1 en 2. Hoe heeft hij dit voor elkaar gekregen en waar is de reis goed voor geweest?

Middelbaar beroepsonderwijs

Van idee naar realiteit

Dimitri, die les geeft in Commercie en Ondernemen aan de ROC Twente, besloot zijn studenten een ervaring te bieden buiten de traditionele klaslokalen. Dimitri: “Mbo-studenten van niveau 1 en 2 zijn heel erg gericht op de praktijk. Om te begrijpen hoe oerproducten tot eindproducten worden verwerkt, bezochten we tijdens de les een delicatessenwinkel in Hengelo.”

Het bezoek aan de winkel leidde tot een discussie onder de studenten over de prijs van olijfolie. Dimitri vervolgt: “Ik herinner me dat een student zei dat hij twaalf euro voor olijfolie erg veel vond. Hoewel ik mijn best deed om de prijs te verantwoorden door het ingewikkelde productieproces uit te leggen, vonden de studenten de prijs nog steeds niet acceptabel.”

Hier zag Dimitri een kans om de ervaring buiten het klaslokaal verder door te trekken over landsgrenzen heen. Zo ontstond er het idee om een beter begrip van het productieproces te krijgen door met de klas zelf olijven te gaan plukken in Griekenland.

De vlucht naar Griekenland was voor sommigen al een hele belevenis Dimitri van Dillen

Vertrek binnen zes weken

Om deze reis te realiseren ging Dimitri binnen de ROC op zoek naar de mogelijkheden “Mijn zoektocht begon bij het management en leidde me naar het International Office, waar ik eigenlijk nog niet eerder mee had samengewerkt. Daar ontdekte ik dat we via Erasmus+ een subsidie konden krijgen.” 

Er werd gekozen om een keuzedeel internationalisering aan de lessen te koppelen om aan de voorwaarden van Erasmus+ te voldoen. Dimitri: “Voor vertrek volgden de studenten een e-learning over de Griekse cultuur en kregen ze een fysieke gastles over Griekenland. Ook organiseerden we een kick-off waar zowel de studenten als de ouders voor werden uitgenodigd.” De voorbereiding vond in raptempo plaats, want zes weken na het bezoek aan de winkel in Hengelo zaten ze met de klas in het vliegtuig naar Griekenland.

De culturele verschillen zorgden voor meer begrip voor elkaars achtergrond Dimitri van Dillen

Olijven plukken en grenzen verleggen

Het hoogtepunt van de reis was natuurlijk het plukken van olijven en het uitvoeren van verschillende groepsopdrachten. Dimitri: “Eén groep onderzocht bijvoorbeeld de natuurlijke warmwaterbronnen van Eftaloú om te zien hoe deze behouden konden blijven. Elke groep ontwikkelde een plan van aanpak, maakte video’s en deed een geschiedenisonderzoek. Ze werden ook ondergedompeld in de lokale cultuur tijdens een traditionele Griekse barbecue.”

De ervaring had een aanzienlijke impact op de studenten. Dimitri: “Hoewel deze groep studenten vaak wordt vergeten, helpt een buitenlandervaring hen enorm om buiten de eigen grenzen te gaan en nieuwe skills op te doen.” Deze reis bleek een onvergetelijke en waardevolle ervaring voor zijn studenten.