‘We maken water weer sexy!’
Eerste live internationale projectweken Water groot succes
Van 27 september tot 8 oktober 2021 vonden in Leeuwarden de eerste internationale projectweken Water plaats. Studenten en docenten uit Tsjechië, Letland, Malta en Nederland werkten samen met Nederlandse studenten van MBO Life Sciences in Leeuwarden om te leren over waterecologie, watervervuiling, het testen van waterkwaliteit, waterzuivering, wet- en regelgeving.
De partnerscholen hadden e-mails naar hun leerlingen gestuurd om ze uit te nodigen voor het project van Erasmus+. De leerlingen die aan de Waterweken deelnamen, maakten veel excursies en waren blij dat ze deel konden uitmaken van het project.
Student Ramon Psaila uit Malta deed mee omdat het een goede gelegenheid was om ervaring op te doen, nieuwe dingen te leren en nieuwe mensen te ontmoeten. "Ik heb nieuwe manieren geleerd om toe te passen wat ik op school heb geleerd. Ik hoop dat het allemaal van pas komt in mijn toekomstige carrière."
‘Ik heb nog nooit water getest’
Ook Alexandra Vaglarova uit Malta vond het programma erg interessant. "Ik hield van Kameleon eiland. De boten deden me aan Malta denken." Ze genoot erg van de praktische sessies in het lab en de excursies. "Ik heb nog nooit watertesten gedaan. Tot nu toe was het erg interessant."
Matyas Fiala uit Tsjechië vult aan: "Het is geweldig om in Nederland te zijn met mijn vrienden. Het gaat niet alleen om leren, maar ook om relaties opbouwen en nieuwe vrienden maken met de andere studenten."
‘Dit is zo geweldig voor mij als leraar’
Dirk Draaisma is docent aan het Friesland College in Leeuwarden en hij heeft genoten van de samenwerking met de bezoekende studenten. "Het niveau van de studenten is best hoog. Ik vertel ze één keer iets en ze doen het."
Deze week leerde hij de studenten hoe ze een logisch programma kunnen maken dat een afvalwaterzuiveringssysteem aanstuurt. "Mensen uit het lab hebben meestal geen verstand van programmeren, maar dit systeem is vrij eenvoudig te besturen. Op deze manier kunnen we de kloof tussen techniek en laboratorium dichten."
Docent Martin Chejn leidt de groep studenten uit Tsjechië en is erg enthousiast over de Waterweken. "Ik vind dit zo geweldig voor mij als leraar, en ook voor de studenten. Ze willen nieuwe dingen leren, zoals hoe ze problemen moeten oplossen. We hebben hier veel werk verricht."
Martin en zijn leerlingen waren ook blij dat ze hun Engels konden oefenen tijdens de projectweken. Ze leerden over de Nederlandse cultuur en bezochten diverse locaties, zoals Amsterdam en Schiermonnikoog. "Als ik Tsjechen en Nederlanders vergelijk, is het zo anders." Over het algemeen was Martin erg tevreden met deze ervaring en hij hoopt op meer mogelijkheden voor uitwisselingen tussen internationale scholen.
Nieuwe ideeën voor toekomstige projecten en uitwisselingen
Het is duidelijk waarom deze scholen hebben deelgenomen aan de Waterweken. Ivars Pekains, docent van RTU Letland: "De Erasmus+ projecten op onze school zijn een goede gelegenheid voor studenten om in het buitenland praktijkervaring op te doen en studenten uit andere landen te ontmoeten. Deze ervaringen kunnen helpen nieuwe ideeën voor toekomstige projecten en uitwisselingen te doen ontstaan."
Ivars is al begonnen met het maken van een plan om Letse studenten naar Malta te sturen. "Het belangrijkste doel van deze projecten is dat studenten nieuwe vaardigheden en praktische kennis kunnen opdoen en hopelijk nieuwe vrienden kunnen maken. Juist bij dit project is het belangrijk om elkaar persoonlijk te ontmoeten tijdens praktische toepassingen in het lab en in het veld. Praktische onderdelen kun je niet in Zoom doen. Ik ben heel blij dat studenten deze kansen krijgen."
Europees project Erasmus+
De projectweken in Leeuwarden worden georganiseerd door het Centrum voor Innovatief Vakmanschap Water (CIV Water) en maakt deel uit van het Europese project Platform of Vocational Excellence Water (PoVE Water). Het is de eerste van een aantal uitwisselingen tussen de partnerlanden.
Communicatieadviseur Sanne Ligthart: "De projectweken waren een succes. We merken dat de leerlingen het erg naar hun zin hebben gehad met het leren over water. Dit is de eerste internationale projectweek in een lange reeks. We hopen met dit project te bereiken dat leerlingen en docenten over de landsgrens kijken om op MBO-niveau te leren over watertechnologie. Met dit project hopen we dat docenten uit verschillende landen elkaar leren kennen, zodat zij internationale stages voor hun studenten kunnen regelen. Ieder land heeft te maken met andere watervraagstukken. Een internationale ervaring is onbetaalbaar voor een verdere carrière in water."