Skip naar content

Bringing It All Together

EPEA NL met de vlag van Erasmus+

Inspiratie over de grens: educatie in gevangenissen verbeteren

Kennisuitwisseling is cruciaal voor educatiemedewerkers die in gevangenissen werken. Maar hoe kun je kennis uitwisselen en je onderwijs verbeteren, als de organisatie hier niet op ingericht is? Met het project “Bringing It All Together” (BIAT) haalde projectcoördinator Frans Lemmers van EPEA-NL deze inspiratie en kennis uit het buitenland. Hij werkte samen met partners uit Ierland, Noorwegen, Portugal en Engeland om educatiemedewerkers in het gevangeniswezen te verbinden en hun onderwijspraktijken te verbeteren.

Volwasseneneducatie

Inspiratie uit het buitenland noodzakelijk 

Lemmers heeft jarenlange ervaring in het gevangeniswezen en vertelt over de noodzaak van dit project: “Het is echt nodig om medewerkers uit hun isolatie te halen en hen te laten leren van elkaar. In Nederland werken educatiemedewerkers binnen het gevangeniswezen namelijk vaak geïsoleerd. In veel andere Europese landen wordt onderwijs in detentie verzorgd door lokale of regionale onderwijsinstellingen met toegang tot onderwijsteams. Hier is dat heel anders geregeld: de docenten zijn in dienst van de gevangenis zelf.’ Hierdoor is er minder collegiale ondersteuning. Ook de mogelijkheden voor deskundigheidsbevordering zijn hierdoor beperkt. ‘In landen zoals Noorwegen en België werken docenten in teams en zijn ze in dienst van een onderwijsinstelling, niet de gevangenis zelf. Hierdoor kunnen zij continu van elkaar leren en samen strategieën ontwikkelen om het onderwijs te verbeteren,’ zo vertelt Frans Lemmers.  

De educatiemedewerkers in Nederlandse gevangenissen werken solistisch en hebben weinig toegang tot professionele ontwikkeling. Dit internationale project was noodzakelijk om die isolatie te doorbreken. Frans Lemmers
Frans Lemmers

Verbinding creëren en onderwijs effectiever maken

Het BIAT-project richtte zich op het creëren van verbindingen tussen deze geïsoleerde medewerkers en hun collega’s in andere landen. Lemmers voegt toe: “Door internationale ervaringen te delen, kunnen we onze methoden en praktijken verbeteren en ons onderwijs in detentie effectiever maken.” Met het project werd ook een online wiki ontwikkeld om kennis toegankelijk te maken voor alle medewerkers. Zo kunnen Nederlandse docenten leren van de aanpak en technieken van hun buitenlandse collega’s. Ook als ze niet met Erasmus+ op mobiliteit zijn gegaan. 

Letterlijk én figuurlijk over muren heen kijken  

Vanuit het project werden ervaringen en kennis gedeeld via nieuwsbrieven en webinars. Ook was er jobshadowing met landen als België en Ierland. Zo ging een educatiemedewerker van de gevangenis in Schiphol naar Ierland om meer te leren over het taalonderwijs dat ze daar geven.  ‘Het is prachtig om letterlijk en figuurlijk over onze muren heen te kijken,’ zegt hij nu. Een deelnemer die naar Roemenië reisde, zag hoeveel ze daar gedaan kregen met weinig geld en middelen. Hierdoor werd hij gestimuleerd om zelf ook een actievere houding aan te nemen en op zoek te gaan naar mogelijkheden. Frans benadrukt dat deze ervaringen cruciaal zijn: ‘Het opent de ogen van medewerkers en stimuleert hen om nieuwe manieren van werken te verkennen.’ 

Mensen mobiliseren met Erasmus+

De impact van het project op de deelnemers was aanzienlijk, vertelt Frans. ‘Het stimuleerde hen om een actievere houding aan te nemen en zelf informatie te verzamelen. Dit is een manier van deskundigheidsbevordering die essentieel is.’ De deelnemers leerden niet alleen van elkaar. ‘Ook leerden ze om proactief naar oplossingen te zoeken in hun eigen werkomgeving.’ Deze actieve benadering heeft geleid tot een cultuur waarin medewerkers zich gestimuleerd voelen om vragen te stellen en nieuwe mogelijkheden te verkennen. 

Door Erasmus+ worden mensen gemobiliseerd om kansen te zoeken en hun eigen behoeften beter te verwoorden. Frans Lemmers

Duurzame Impact en Toekomstplannen 

Het project is afgerond, maar EPEA-NL is nog lang niet klaar. Zo wil de organisatie een nieuw project starten om de wiki verder te ontwikkelen en optimaliseren, vertelt Frans. ‘Dit zal de kennisuitwisseling op Europees niveau bevorderen. Alleen door samen te werken kunnen we het onderwijs in detentie verbeteren en bijdragen aan een cultuur van leren en innovatie.’ 

EPEA-NL gaat verder met Erasmus Accreditatie 

EPEA-NL heeft sinds 2023 een Erasmus Accreditatie. Een Erasmus Accreditatie maakt het aanvragen van mobiliteitsprojecten binnen Erasmus+ makkelijker. Het geeft organisaties de ruimte om in hun eigen tempo de internationale activiteiten verder uit te bouwen. Wil je meer weten over de Erasmus Accreditatie? Ga dan naar: Wat is een Erasmus Accreditatie? | Erasmus+