Internationaal samenwerken aan basisvaardigheden van 50-plussers
Internationaal samenwerken aan basisvaardigheden van 50-plussers
Een schat aan kennis, verschillende perspectieven en veel groter bereik onder verschillende mensen. Dát is wat internationale samenwerking met Erasmus+ oplevert, zo vertelt projectleider Miriam Verhage. Zij is onderzoeker bij Leyden Academy on Vitality and Ageing en startte het project Low Literacy at Play samen met partners in Nederland, Portugal en Denemarken. Het doel? Basisvaardigheden van 50-plussers versterken en kennis vergroten over fijn en gezond ouder worden.
Low literacy at Play
Het project is gericht op het versterken van basisvaardigheden en kennis over het ouder worden van 50-plussers. ‘Centraal staat de cursus Met plezier gezonder oud! die we met behulp van de financiering van Erasmus+ hebben ontwikkeld,’ zo vertelt Miriam. ‘Tijdens een aantal bijeenkomsten maken deelnemers kennis met vijf onderwerpen: het ouder wordende lichaam, voeding, sociale betrokkenheid (welbevinden), digitale vaardigheden en veiligheid, en gehoord worden.’ In het project werd vooral gebruikgemaakt van laagdrempelige leermethodes. Denk aan speelkaarten, online zoekopdrachten en gesprekstools. ‘We hebben ook een mini-training ontwikkeld voor professionals en vrijwilligers. Zo kunnen zoveel mogelijk verschillende organisaties gebruik maken van de materialen. In deze training leren ze hoe ze de cursus zelf kunnen inzetten in hun werk.’
Begin altijd bij de doelgroep
Bij het project Low Literacy at play staat co-creatie centraal. Wat betekent dat in de praktijk? ‘We zijn gestart bij de leerwensen en behoeften van de doelgroep’. Bij dit project waren dat 50-plussers met minder goede basisvaardigheden. ‘Ook al heb je nog zo’n leuk idee, als het niet vanuit een intrinsieke vraag of wens komt zal het nooit slagen en van de grond komen. Dat is zonde. Begin dus met gedegen onderzoek en werk waar mogelijk zo veel mogelijk met de mensen voor wie je het project bent begonnen. Wij zijn gestart met groepsgesprekken, daarna hebben we literatuuronderzoek gedaan naar non-traditionele leermethodieken. Dat was de basis voor de ontwikkeling van het cursusmateriaal en de mini-training.’
Waarom de focus op deze doelgroep?
‘Zij zijn nog altijd onderbelicht in zowel onderzoek als praktijk. Deze enorm diverse groep mensen wordt vaak op een hoop gegooid en aangeduid als moeilijk bereikbaar en lastig te betrekken.’ Het project was laagdrempelig, zo gaven deelnemers aan. Ze waardeerden vooral de uitwisseling en het delen van verhalen met elkaar. ‘We gingen aan de slag met thema’s die er voor hen écht toe doen. Denk aan gezonde voeding en zelfredzaam blijven. Omdat ze oprechte interesse hebben in de onderwerpen, was de bereidheid er ook om aan de slag te gaan met de basisvaardigheden die nodig zijn om met die thema’s aan de slag te gaan.’
Als ik nu een pijntje heb, dan kijk ik eerst op www.thuisarts.nl. Vroeger zou ik gelijk bang worden en allemaal dingen in mijn hoofd halen. Door de kaarten weet ik nu de juiste website te vinden. Dat is heel fijn.(Deelnemer, 52 jaar oud)
Impact: deelnemers actief aan de slag
‘We merkten dat deelnemers actief met hun leven, wensen en ontwikkeling aan de slag gingen. Vooral de praktische tips over dingen als voeding, beweging en digitale vaardigheden werden direct toegepast. Met veel enthousiasme deelden ze dit ook weer met elkaar. Ook sociaal zagen we direct veranderingen. Deelnemers namen elkaar mee op sleeptouw naar andere activiteiten. Ze wisten elkaar te vinden voor vragen en ondersteuning. De impact is niet van korte duur. ‘Bij deelnemers met wie we nog steeds contact hebben, zien we dat ze gemotiveerd zijn om ook anderen bekend te maken met thema’s rondom het ouder worden. Ze vertellen anderen over hoe belangrijk het is om goed voor jezelf te zorgen, actief te blijven en dingen te doen waar je gelukkig van wordt.’
Meerwaarde internationale samenwerking: gevalideerde kennis en groter bereik
‘Ons projectteam bestond uit partners met diverse wetenschappelijke en praktijkkennis over ouderen, ouder worden en basisvaardigheden. Hierdoor is de inhoud van de speelkaarten gebaseerd op gevalideerde en betrouwbare kennis. Ook hebben we nauw samengewerkt met elkaar om de cursus in diverse formats en aan verschillende doelgroepen aan te kunnen bieden. Zo organiseerde de partners in Denemarken een reeks losse bijeenkomsten voor ouderen met een migratieachtergrond. Op deze manier konden we ook hierover kennis opdoen en dit in onze eigen pilot toepassen. De cursus was in eerste instantie bedoeld voor 50-plussers met minder goede basisvaardigheden en een Nederlandse achtergrond. Maar in de praktijk bleken de kaarten ook geschikt voor anderstaligen. Zolang er maar een mix van deelnemers is in de groep, werkt de uitwisseling tussen culturen en taalniveaus juist heel goed.’
Ondersteuning en internationale uitwisseling door Erasmus+
‘De internationale uitwisseling is enorm waardevol en de ondersteuning vanuit Erasmus+ heel fijn. We konden altijd bij het Nationaal Agentschap terecht met vragen of twijfels. De subsidie heeft ons echt de mogelijkheid gegeven om een waardevol product vanuit het niets te ontwikkelen, testen en valideren. Ik zou zeggen: gewoon doen!’
Start ook een project met subsidie van Erasmus+
Heb jij ook een idee voor een te starten project en ben je benieuwd naar de mogelijkheden om internationaal samen te werken met andere organisaties? Sluit dan eens aan bij een vragenuurtje van Erasmus+. Bekijk de agenda voor de data en tijden.
Benieuwd naar de training en cursusmaterialen?
Werk jij ook met de doelgroep 50-plussers en ben je benieuwd naar de cursus? De training is samen met de speelkaarten en achtergronddocumenten gratis te downloaden op de projectwebsite www.lolit.eu.