Skip naar content

Het helpt om goede voorbeelden én informatie breed te delen binnen je organisatie

mbo-student aan bureau

Met mbo niveau 1 en 2-studenten naar het buitenland? Tips uit de praktijk!

Eén van de prioriteiten van het Erasmus+ Programma is inclusie. Bij mbo-instellingen is een belangrijke inclusiedoelgroep niveau 1 en 2-studenten. Deze studenten maken nog niet vaak gebruik van Erasmus+. Hoe zorg je ervoor dat je als mbo-instelling ook deze studenten internationale ervaringen meegeeft? Tess Kirby en Semma Groenendijk van ROC van Amsterdam – Flevoland (ROCvAF) geven tips vanuit de onderwijspraktijk.

Middelbaar beroepsonderwijs

Drempels verlagen door kortdurende buitenlandervaring

Tess en Semma werken beiden bij het international office van ROCvAF. Tess: ‘Dit jaar zien we echt een stijging in het aantal niveau 1 en 2-studenten dat naar het buitenland gaat met Erasmus+.’ Hoe zorgt ROCvAF dat Erasmus+ ook voor deze studenten toegankelijk is? ‘Wat heel erg helpt is dat niveau 1 en 2-studenten korter weg mogen dan tien dagen. Veel van die studenten zijn namelijk nog nooit in het buitenland geweest.’

Er zijn veel studenten die de inkomsten uit hun bijbaan niet kunnen missen of zorgtaken thuis hebben. Dan is tien dagen weggaan echt een drempel. Tess Kirby

Deel goede voorbeelden en inspiratie

Ook is het belangrijk om regelmatig gericht informatie te geven en studenten ook aan te moedigen hun ervaringen te delen, vertelt Semma. ‘We geven informatiesessies, zoals onlangs de sessie ‘Hoe zet je Erasmus+ in voor studenten met minder kansen?’ Het helpt om goede voorbeelden én informatie breed te delen binnen je organisatie. Onze studenten zijn verplicht na een buitenlandervaring een kort verslag te maken. Dat hoeft niet geschreven te zijn, dat mag ook in een vlog bijvoorbeeld. Je kan altijd terugzien hoeveel impact een buitenlandervaring op de student heeft gehad.’

Uit je comfortzone komen is juist goed. Je bent leuk met medestudenten bezig en je gaat een nieuwe omgeving/cultuur leren kennen. student

Eerste keer in het buitenland: met de trein naar Berlijn

Semma: ‘Vorig jaar ging een groep van tien niveau 1 en 2-studenten van verkoop en lifestyle naar Berlijn. Zij hebben een school bezocht, een kookles gehad en opdrachten gedaan in de stad. Ze waren twee nachten weg. Voor veel studenten was het de eerste keer in het buitenland. De kookles met Duitse studenten was in het begin wat onwennig, maar achteraf was het echt de highlight van de reis!’ Heeft Semma advies voor scholen die ook voor het eerst met zo’n groep studenten gaan? ‘Maak het niet te ingewikkeld en ga vooral in gesprek met je collega’s die al eerder met studenten naar het buitenland zijn gegaan.’

Ga op verkenning met jobshadowing

Eén van onze opleidingsmanagers is eerst met een jobshadowing naar Berlijn geweest naar een relatief kleine school. Zij was heel enthousiast en is daarna aan de slag gegaan. Zij is nu echt een voorbeeld voor andere opleidingen en deelt haar kennis en ervaringen met andere locaties en docenten. Er zijn ook subsidiemogelijkheden om vooraf een bezoek aan de instelling in het buitenland te doen.’

Plan eerst een jobshadowing en leg zo contact met een school in het buitenland. Zo weet je als docent ook wat er mogelijk is en kun je makkelijker een programma opzetten. Tess Kirby

Het hoeft niet altijd groots en meeslepend te zijn

‘Over een maand gaat een groep luchtvaartstudenten twee dagen naar België met de bus. Het hoeft niet altijd groots en meesslepend te zijn,’ vindt Semma. ‘België klinkt misschien niet ver weg, maar is voor veel studenten een ervaring die ze nooit meer vergeten! En het is zo belangrijk rekening te houden met de belevingswereld van de student.’

Hoe geef je zoveel mogelijk studenten een kans?

Tess vult aan: ‘Onze insteek is dat al onze studenten interculturele competenties opdoen. Die hebben ze nodig in de maatschappij en het werkende leven. We willen zoveel mogelijk studenten een buitenlandervaring op laten doen. Maar wij zijn natuurlijk een hele grote onderwijsinstelling met veel verschillende studenten, we hebben geen onbeperkt budget. Het is belangrijk om een balans te vinden.’

Voor een niveau 4-student heeft een langere stage in het buitenland een meerwaarde, maar misschien is voor een niveau 1-student een korte reis naar België een mooie uitkomst. Semma Groenendijk

Ook aan de slag met internationalisering?

Wil je meer lezen over internationalisering in het mbo met Erasmus+? Ga dan naar de inspiratiepagina en bekijk nog meer mooie verhalen. Ben je op zoek naar praktische informatie over hoe je je in jouw organisatie aan de slag kunt gaan met mobiliteit? Ga dan naar de informatiepagina voor het mbo.