De + van Clusius College

Nieuwkomers in de keuken leren elkaar beter kennen
Tijdens het project Newcomers in the Kitchen hebben studenten van de sector Voeding van Clusius College samen met ‘nieuwkomers’ recepten bereid uit verschillende landen. De nieuwkomers zijn jonge mensen die sinds kort in Nederland wonen en de taal nog niet (goed) beheersen. De mbo-studenten waren verantwoordelijk voor de organisatie van dit Cooking Event. Zij hebben naast het leren samenwerken met jongeren met andere culturen ook veel geleerd over plannen, budgetteren, communicatie en natuurlijk over verschillen in cultuur en voeding. Dit project is mede mogelijk gemaakt door subsidie van Erasmus+ en beloond met de Green Education Impact Price. Marlous, Karlijn en Marloes vertellen hun verhaal.
Kijk hier naar hun verhaal:
Integratie door samen koken
Het project Newcomers in the Kitchen bestond uit het schrijven van lesmateriaal, waarbij je door samen te koken met ingrediënten uit diverse landen de integratie van nature bewerkstelligd. ‘Als je met elkaar gaat koken, ben je met elkaar in contact en wissel je verhalen uit’, aldus Marlous, directeur van Stichting Uitwisseling. ‘Samen koken en samen eten geeft een fijne, ontspannen sfeer. Je leert hierbij de ander vanzelf beter kennen en je krijgt vaak meer begrip voor de ander.’
Deelnemer Karlijn Kaag vertelt: ‘We hebben met de nieuwkomers bijvoorbeeld samen een typisch Nederlandse stamppot gemaakt. Ook hebben we hen geleerd om de tafel te dekken zoals we dat in Nederland doen. Dat is in ieder land anders. Ik vond het heel leuk om dat samen te doen.’
Een dosis enthousiasme en steun
Erasmus+ is volgens Marlous heel belangrijk geweest voor het project. ‘Zonder de financiële steun waren we niet in staat geweest om dit te ontwikkelen. Uiteindelijk moeten we het zonder gaan doen, maar dankzij die ondersteuning hebben we dit kunnen opzetten. Plus onze eigen investering, en die zit vooral in tijd. Zonder Erasmus+ was het er niet van gekomen.’ Marlous is er het meest trots op dat leerlingen met hulp van de school en docenten iets hebben neergezet waar ze met veel enthousiasme op kunnen terugkijken. ‘Het is ook niet eenmalig, ze kunnen dit in de toekomst blijven uitdragen.’
Marlous: ‘Als je iets op een school wil bereiken, dan heb je ook enthousiaste docenten nodig. Die hadden wij gelukkig.’ Zoals Marloes Ruiten van Clusius College. Zij vertelt: ‘Mijn studenten hebben een hele andere kijk gekregen op asielkinderen en hun ouders, en daar ben ik trots op. Ik heb studenten horen zeggen dat het mensen zoals zijzelf zijn en dat was heel waardevol.’ Karlijn bevestigt: ‘Het zijn mensen zoals wij. Ze spreken alleen een andere taal en zijn hier naartoe gekomen om zich veilig te kunnen voelen. Ik vond het heel fijn om daaraan bij te kunnen dragen.’