Skip naar content

Met ons toekomstig beleid voor internationaal bibliotheekwerk, kunnen we dankzij de accreditatie inzetten op meerjarenbeleid en het stevig neerzetten in de organisatie.

Medewerkers Rijnbrink in het buitenland

Rijnbrink zet in op internationaal leerklimaat met Erasmus Accreditatie

Rijnbrink heeft sinds 2021 een Erasmus Accreditatie. Waarom is dat zo belangrijk voor een Provinciale Ondersteunings Instelling (POI)? Karien van Buuren, coördinator Internationaal Bibliotheekwerk bij Rijnbrink: ‘De samenleving verandert snel. Over de hele wereld zien we dat bibliotheken in beweging zijn om relevant te blijven voor de gemeenschap en om bij te dragen aan een betere wereld. De uitdagingen en maatschappelijke opgaves zijn veelal universeel. Daarom is het interessant om te leren hoe bibliotheken in andere landen daar invulling aan geven.’

Volwasseneneducatie

Internationale uitwisseling draagt bij aan ontwikkeling medewerkers

Rijnbrink ondersteunt en adviseert de openbare bibliotheken in Overijssel en Gelderland, maar ook culturele organisaties, onderwijsinstellingen en muziekverenigingen. ‘Een belangrijke opgave voor bibliotheken is dat álle inwoners mee kunnen doen. Dat iedereen taalvaardig is, digitaal mee kan komen en de kans heeft om zich een leven lang te ontwikkelen,’ zo vertelt Karien.’ 

Het internationaal uitwisselen van kennis en leren van goede praktijkvoorbeelden is belangrijk, zodat de medewerkers zich kunnen ontwikkelen en hun werk nóg beter kunnen uitvoeren. Karien van Buuren

Van klassieke uitleenbibliotheek naar maatschappelijk educatieve bibliotheek

‘In Nederland zien we dat de laatste jaren de omslag wordt gemaakt van de klassieke uitleenbibliotheek naar de maatschappelijk educatieve bibliotheek.’ De bibliotheken willen samen bijdragen aan een aantal grote maatschappelijke opgaves. ‘Sinds de accreditatie zijn er al heel wat reizen gemaakt door en mét bibliotheken. Bijvoorbeeld naar Zweden om te leren hoe je grote thema’s zoals ‘klimaatactie’ en ‘ongelijkheid verminderen’ vertaalt naar programmering voor inwoners. En naar Brussel om te leren hoe de bibliotheken daar (meertalige) ouders ondersteunen om hun kinderen te stimuleren in de taalontwikkeling.’

Individuele accreditatie of als consortium?

‘Sinds kort hebben we onze individuele accreditatie omgezet naar een consortiumaccreditatie. Dat is fantastisch, want daarmee wordt het mogelijk voor de bibliotheken om met hun partners een vraagstuk vast te pakken. Zo is Bibliotheek Enschede van plan om samen met de gemeente en de welzijnsorganisatie een reis te maken en te leren hoe je in een lokale netwerksamenwerking kunt inzetten op een gezinsaanpak geletterdheid.’

Doordat we geaccrediteerd zijn, kunnen we veel van de bibliotheken en consortiumpartners de mogelijkheid bieden om een reis te maken en zo te leren en te ontwikkelen. Karien van Buuren
Medewerkers van Rijnbrink in bibliotheek werkbezoek

Klein reisgezelschap, grote leeropbrengsten!

Hoe organiseert Rijnbrink de internationale activiteiten als consortium? ‘Als coördinator internationaal bibliotheekwerk werk ik samen met een aantal collega’s, ook vanuit team HR en het bedrijfsbureau. We denken mee over de mogelijkheden, helpen om tot goede leervragen te komen, benutten het internationale netwerk om goede praktijkvoorbeelden te inventariseren, denken mee over een passend programma, en – last but not least – verzorgen de administratieve kant. Het idee is dat het reisgezelschap klein is en zichzelf echt eigenaar voelt van de leervragen.’

Het zijn geen incidentele reizen, maar we kunnen nu structureel werken aan een vraagstuk en de impact vergroten. Karien van Buuren

Oog op de toekomst: gezinsaanpak laaggeletterdheid

Er liggen dankzij de accreditatie nog mooie projecten klaar. ‘De Bibliotheek Enschede is van plan om samen met de gemeente en de welzijnsorganisatie een reis te maken en te leren hoe je in een lokale netwerksamenwerking kunt inzetten op een gezinsaanpak geletterdheid. Kinderen van ouders die moeite hebben met taal, lopen zelf een grotere kans taalproblemen te krijgen. Zo kan een cyclus van laaggeletterdheid ontstaan waarbij taalproblemen van generatie op generatie worden doorgegeven. De gezinsaanpak is erop gericht deze cyclus te doorbreken. Wanneer organisaties goed samenwerken kunnen gezinnen op een effectieve manier worden bereikt en ondersteund. Daarom is het zo mooi dat een aantal organisaties als consortium buigt over dit vraagstuk!’

De Erasmus Accreditatie is een ontzettend mooie manier om met en van elkaar te leren. Je groeit erdoor als mens en als organisatie. Karien van Buuren